Maszyny

Zetor 12145 – co powinieneś o nim wiedzieć?

Traktory czeskiej firmy Zetor były popularne w Polsce już w czasach PRL. Marka ta istnieje jednak do dziś, w przeciwieństwie do krajowego Ursusa i nadal produkuje nowoczesne ciągniki. W dzisiejszym poradniku dowiemy się więcej na temat jednego z flagowych modeli, a więc Zetora 12145, który wyprzedzał swoją epokę. Mimo, że jego produkcja nie trwała długo i przypadała na schyłkowe lata PRL, zdobył on sobie serca wielu rolników, dzięki bardzo dużej użyteczności, spowodowanej zastosowaniem wielu nowoczesnych technologii.

Zetor 12145 – na każdy teren

Główną zaletą tego traktora było wprowadzenie stałego napędu na obydwie osie, z funkcją blokowania mechanizmów różnicowych. To, a także zastosowanie na przedniej osi dużych i przyczepnych opon, sprawiło, że traktor ten można było wykorzystywać niemal w każdych warunkach. Jego uciąg był wręcz niesamowity jak na latach 1984 – 1987, kiedy był produkowany. Było to oczywiście zasługą nie tylko samego napędu 4×4, ale również bardzo mocnego silnika. Motor Z8701-1 posiadał moc aż 115 koni mechanicznych, co nawet we współczesnych ciągnikach nie jest tak często spotykane. Dzięki temu Zetor 12145 potrafił poradzić sobie z wyjątkowo trudnymi ziemiami, a także maszynami wymagającymi dużego i mocnego silnika. Motor ten był 6-cylindrowy, jego pojemność to niemal 7 litrów, a moment obrotowy wynosi 362 Nm. W połączeniu z bardzo dobrą skrzynią biegów, która posiadała aż 16 przełożeń do przodu i 8 do tyłu, potrafił poradzić sobie nawet wtedy, gdy pola znajdowały się na stromych górach.

Łatwość pracy Zetorem 12145

Czeski ciągnik posiada wiele rozwiązań, które ułatwiają jego użytkowanie. Przede wszystkim wyposażony jest fabrycznie w szczelną kabinę, dzięki której w okresie zimowym nie przemarzniemy. Możliwe jest nawet podłączenie akcesoryjnej nagrzewnicy, korzystając z obiegu chłodzenia silnika. Podnośnik TUZ-a jest wyjątkowo mocny, potrafi unieść aż do 4 ton. Trudno było w tamtych czasach znaleźć traktor, który był miał tak mocny TUZ. Hydraulikę napędza pompa o wydatku powyżej 40 litrów na minutę, dzięki temu również instalacja zewnętrzna działa sprawnie. Zetor 12145 posiada WOM (wałek odbioru mocy), który może pracować w trzech trybach. Pierwszym z nich jest tryb zależny, czyli taki jak w większości ciągników. Mamy jednak dwa ustawienia tego trybu, pozwalające na uzyskanie obrotów 540 na minutę, a także 1000. W ten sposób, gdy napędzana maszyna nie potrzebuje aż tak dużo mocy, możemy napędzać ją przy o wiele niższych obrotach silnika, oszczędzając paliwo. Trzeci tryb pracy to wałek zależny, czyli obracający się jedynie wtedy, gdy ciągnik jedzie.

Choć Zetorów 12145 nie ma dziś już tak wiele, ponieważ były produkowane przez krótki okres, wciąż odwdzięczają się właścicielom solidną pracą. Są stosunkowo bezawaryjne, części zamienne można bez problemu kupić na rynku wtórnym lub dopasować od innych bliźniaczych modeli tego producenta. Jest to idealny ciągnik dla średnich gospodarstw, które posiadają od kilkunastu do kilkudziesięciu hektarów pól oraz łąk.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Back to top button
Close