Części

O czym należy pamiętać, przygotowując się do remontu skrzyni biegów C-360?

Skrzynia biegów to mechanizm odpowiedzialny za sterowanie pracą układu kierowniczego ciągnika. Dzięki niej można w prosty sposób zmieniać wysokość momentu obrotowego. Pozwala to dopasować jej wartość do potrzeb pojazdu i warunków pracy maszyny. W przypadku ciągników i maszyn rolniczych skrzynia biegów C-360 zwiększa możliwości działania oraz podnosi wydajność pracy w trudnych warunkach. Warto jednak być przygotowanym na to, że podczas intensywnej eksploatacji może dojść do niesprawności lub awarii. Wtedy należy podjąć zdecydowane działania naprawcze. Czy skrzynia do ciągnika Ursus C-360 jest trudna w naprawie? 

Czym wyróżnia się skrzynia biegów C-360? 

Przed przystąpieniem do jakiegokolwiek działania lub naprawy, warto chociaż pobieżnie zapoznać się z parametrami technicznymi danego mechanizmu lub urządzenia. Skrzynia biegów C-360 to jeden z kluczowych podzespołów polskiego ciągnika. Posiada następujące parametry techniczne: 

  • 5-biegową przekładnię mechaniczną, 
  • przekładnię redukującą, która pozwala na uzyskanie 10 przełożeń z przodu i 2 z tyłu, 
  • niezależny dwustopniowy reduktor obsługiwany ręcznie. 

Skrzynia posiada 10 biegów z przodu oraz 2 z tyłu. 

Jakie są najczęstsze problemy użytkowników skrzyni biegów C-360? 

Największe problemy, które dotykają skrzynię biegów C-360, wynikają z niewłaściwego użytkowania pojazdu i brutalnego traktowania drążka zmiany biegów. Jeśli kierowca ciągnika nie obchodzi się właściwie z tym mechanizmem, to prędzej czy później może spodziewać się wystąpienia problemów technicznych. Jednocześnie podczas pracy ciągnika można napotkać inne trudności: 

  • źle wyregulowane sprzęgło, 
  • brak oleju w skrzyni przekładniowej, 
  • przywieranie tarczy sprzęgła do tarczy dociskowej. 

Jednym z najczęstszych błędów użytkowników jest ignorowanie sygnałów pochodzących wnętrza ciągnika. Ursus 360-C uchodzi za toporną maszynę i niektórzy sądzą, że zgrzyty i zbyt duży opór przy zmianie biegów jest naturalny. Niestety, ale przyzwolenie na taki stan rzeczy prowadzi do bardzo poważnych awarii. 

Demontaż i remont skrzyni biegów — o czym należy pamiętać?

Jednym z najbardziej czasochłonnych zabiegów jest demontaż skrzyni biegów. Jednocześnie daje to możliwość wglądu w konstrukcję innych podzespołów. Jeśli skrzynia biegów C-360 zostanie rozebrana, to możliwy będzie dostęp do kół zębatych, wodzików czy piast. Wtedy można łatwiej znaleźć i zrozumieć przyczynę awarii.  

Po wykonaniu remontu i wymianie uszkodzonych podzespołów można wreszcie przystąpić do złożenia wszystkich części w jedną całość. Aby uniknąć chaosu i zagubionych części, warto wcześniej zadbać o pogrupowanie wszystkich podobnych elementów do osobnych pojemników i trzymać narzędzia w pobliżu.  

Dobrym pomysłem jest także zajmowanie się konkretnym mechanizmem z rozłożonymi poszczególnymi elementami blisko siebie w takich pozycjach, aby można je było później szybko złożyć. Podczas naprawy bardziej złożonych konstrukcji warto dokumentować każdy etap pracy w postaci robienia fotografii danego układu. Warto też przygotować naczynia do wlania oleju pochodzącego ze skrzyni biegów.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Back to top button
Close